Lainasin sähköpyörän yhdeksi päiväksi. Sain pyörään hyvän
tuntuman kulkemalla iltarasteille ja takaisin. Rastit olivat Kaukasissa ja
yhteen suuntaan kertyi kymmenisen kilometriä. En juuri pyöräile, joten matka
tuntui etukäteen pitkältä. Alkumatka sujui kuitenkin vauhdin huumassa ja
peltoja halkova tie tuoksui kesältä. Yritin vältellä tietä 25 ja luotin Google
Mapsiin. Sen seurauksena päädyin testaamaan myös pyörän maasto-ominaisuuksia.
Tie muuttui yllättäen kinttupoluksi ja siitä upottavaksi hiekkatieksi. Sora ja
hiekka olivat liian kova vastus pyörälle ja sähköavusteen ollessa päällä
takapyörä heitti niin, että tämä osuus meni osin taluttamiseksi. Toki
testipyörä on kaupunkiajoon soveltuvampaa mallia.
Hiekkaesteet jatkuivat vielä suunnistuksen lähtöpaikalle
vievällä tiellä ja rastireitti kulki auringonpaahteisten hiekkakuoppien läpi.
Maaliin pääsyn jälkeen ajatus paluumatkasta tuntui väsyttävältä. Vaan kevyesti
sekin lopulta sujui. Jo pienin sähköinen apu toi mukavasti keveyttä ajamiseen
ja täydet avut auttoivat kiirehtimään pois Hanko-Hyvinkää-tien varresta ja
rauhallisemmille reiteille. Parasta oli ajella ylämäkiä ihan
sunnuntaiajelijoina, juuri hengästymättä. Pyöräilyn sai kuitenkin käymään myös
kunnon päälle säätämällä sähköisen avun ja vaihteen suhdetta. Myös illalla
käyneet vieraat ihastuivat pyörään. On veikeä tunne, kun sähköavuste alkaa
vetämään ja vauhti nousemaan omista jaloista riippumatta. Testiajalla
kilometrejä kertyi kolmisenkymmentä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti