maanantai 28. elokuuta 2017

Hortonomin sähköpyöräkokeilu


Lyhyesti sanottuna: Toimii! Hortonomi Sari Kekki käytti työssään sähköavusteista polkupyörää kesken kevätkiireiden huhti-toukokuussa. Käytännössä Sari korvasi sähköpyörällä kokonaan henkilöauton käytön. Vaikka Sari asuu lähellä toimistoa, kertyy hänellä työpäivän aikana niin paljon liikkumista ristiin rastiin eri puolella kaupunkia, ettei tavallisella polkupyörällä liikkuminen tule kysymykseen. Samana päivänä Sari saattaa tehdä seuraavanlaisen reitin: Rentto-Paavola-Kirjavatolppa-Mustamännistö-Vehkoja-Rentto. Päivä aikataulutetaan periaatteella puoli tuntia per kohde. Tiukka aikataulu ei salli suuria poikkeamia matka-ajoissa.

Pyörällä liikuttaessa reitin pystyi valitsemaan käyttäen puistokäytäviä, jotka olivat nopeampia kulkea kuin pidemmältä kiertävät autotiet. Samalla pystyi havainnoimaan puistoja ja puistokäytäviä matkan varrelta, jotka eivät varsinaisesti työlistalla ollutkaan.

Sari on muutenkin ulkoilmaihminen, joten säällä ei ollut vaikutusta sähköpyörän käyttämisessä tai matka-ajoissa. Sateenkestävän vaatteet ovat Sarilla käytössä muutenkin. Ainostaan toukokuinen räntäsade tuntui silmissä ikävältä (koska turbovaihteella pääsi mukavan reipasta vauhtia). Tähän toinen pyöräilevä kollega oli jo keksinyt ratkaisun; laskettelulasit! Pyöränkori olisi helpottanut tavaroiden kuljettamisessa.

Sarin muistiinpanot pyöräillyistä matka-ajoista:
  • Paavola-Kirjavatolppa 12 min
  • Rentto-Hyvigolf 15 min
  • Hyvigolf-Rentto 18 min (ylämäki)
  • Rentto-Kittelä 14 min (kohteeseen pääsi hyvin puistojen läpi)
  • Rentto-Manunkatu 5 min
  • Manunkatu – Karhunkatu 10 min
  • Rentto-Martin R-kioski 8 min
  • Rentto-Majavankatu 8 min
  • Majavankatu-Kuusamanpuisto 3 min 
Johtopäätös: sähköpyörä on kaupungissa vähintäänkin yhtä nopea kuin auto.

Ylämäet ovat sähköpyöräilyn suola: Sähköpyörällä pystyi ajamaan koko Kasöörinkadun jyrkän ylämäen.


Sari antoi myös lähipiirinsä kokeilla sähköpyörää. Kaikki 30-60 vuotiaat testaajat tykkäsivät sähköpyörästä ja olisivat keksineet sillä itselleen käyttöä. Esimerkiksi suurella partioleirillä polkupyörä olisi ollut mainio kulkupeli leirin ja työpisteen välillä. Kilometrin pituista matkaa kun joutui kulkemaan monta kertaa päivässä. Pyörällä kävelevän ihmismassan olisi pystynyt kiertämään ulkokautta ilman ruuhkaa.

Hortonomin työssä tehtävillä katselmuksilla sähköpyörä herätti keskustelua. Sari tarjosi pyörää koeajoon myös kaupunkilaisille, mutta kukaan ei heistä tohtinut virkapyörää kokeilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti