Laura Brisk kirjoittaa Brompton-taittopyörän kokeilustaan.
Pääsin Hyvinkään Kokeilupyörä -hankkeen kokeilijaksi ja sain
taittopyörän käyttööni sopivasti juhannukseksi. Pyörän toimitti minulle
Valpastin Oy:n Mari, jonka kanssa kertasimme vielä käytännössä pyörän avaamisen
ja kasaamisen sekä pussitimme pyörän ensimmäistä junamatkaani varten. Taittopyörä on todella kätevä kuljettaa junassa, koska se taittuu niin pieneen
tilaan.
Laura lähdössä juhannuksen viettoon. Brompton-taittopyörä on jo kassiin pakattuna. |
Vesisadetta uhmaten kotia kohti
Hyvinkäälle päästyäni vesisade sen kun yltyi. Sateessa polkeminen ei innostanut
ja huomasin kotiani kohti sopivasti lähdössä olevan paikallisliikenteen bussin;
pyöräilin bussille. Olin ymmärtänyt, että taittopyörää saisi kuljettaa
matkatavarana julkisissa kulkuvälineissä maksutta, joten ihmetys oli suuri kuljettajan
pyytäessä pyörästä naisten pyöränä lasten lipun hintaa. Yritin kyllä kuljettajalle
selittää, että pyörä on taitettuna kuin matkalaukku, mutta vesisateessa en
kasaamisnäytöstä alkanut ohjelapun kanssa tekemään vaan käänsin vesisadetta
uhmaten pyörän keulan näyttämään kohti kotia. Sade kasteli matkalla täysin,
mutta pyörä vei vauhdilla perille.
Juhannusaattona taittelin pyörän kotona lapun kanssa auki,
joten Hyvinkään juna-asemalla sain pyörän kasaan jo ilman ohjepaperia. Junassa
keskustelin laiturilla pyöräni kasaamisen huomanneen rouvan kanssa pyörän
ominaisuuksista ja yhtäkkiä juna olikin jo Tikkurilassa, josta vaihdoin
Lappeenrannan junaan. Koska VR:n suositus on, että taittopyörä olisi
junamatkojen ajan huputettuna, annoin pyörän olla vaihtoa odotellessa hupussaan
ja kantelin sitä Tikkurilan asemalla mukanani. Pyörän paino on noin 11 kiloa,
joten käsilihaksetkin saavat treeniä siirroissa, koska en löytänyt toimivaa tapaa
vetääkään huputettuna pyörää mukanani.
Täpötäyteen junaan mahtui hyvin
Lappeenrannan juna oli loppuunmyyty ja täyteen ahdettu,
mutta Bromptonin sai junamatkan ajaksi kätevästi junan eteistilassa
sijaitsevaan matkatavaralokerikkoon. Lappeenrannan päässä kasaaminen sujui jo
kuin vanhalta tekijältä ja Juhannuksen vietto saattoi alkaa ystäväni luona.
Illalla saunan raikkaina pyöräilimme katsomaan perinteistä Myllysaaren kokkoa.
Koska kokolle menijöitä oli muitakin, piti pyörää taluttaa
loppumatka joukon jatkeena, mutta juhlakansassa pyörä herätti ihmetystä: ”pikku
mopo” ja ”kiva pikku pyörä”. Onhan Bromptonilla kokoeroa ystäväni naisten
pyörään verrattuna.
Juhannuskokon jälkeen maistui Etelä-Karjalan Marttojen
vohvelikioskin antimet Lappeenrannan satamatorilla ja koska polkupyörillä pääsi
kulkemaan hyvin, kävimme kurkistamassa miltä näytti tämän vuotinen ritariteemainen
hiekkalinna.
Brompton-taittopyörä ja hiekkalinnat. |
Kaiken kaikkiaan aaton pyöräilysaldo oli kymmenkunta
kilometriä – taittopyörä oli todella kätevä kaupungilla kuljettaessa ja sillä
tuli käytyä pidemmällä juhannusajelulla kuin mihin kävellen olisi mennyt. Koska
pelkäsin pitkän mekkoni helmojen kulkeutuvan pinnojen tai rattaiden väliin,
näytteli punaiset pyykkipojat tärkeää roolia Juhannuksen pyöräilylookissa.
Punainen pyykkipoika viimeistelee asun kuin asun. |
Juhannuspäivän reissut hoituivat autolla, koska noin 25
kilometrin pyöräily edestakaisin ei houkutellut, mutta sunnuntaina otimme
Lappeenrantaa jälleen haltuun polkupyörin. Kauppatorin kirpputoria kierrellessä
pyörä herätti huomiota mukavasti. Kävelykadulta löysimme 900 metrin päässä
olevan Hiekkalinnan mainoksen, joka oli Marieke van der Meerin ja Vadim
Gryadovin hiekkaveistos Teeri ja jousimies.
Koska halusimme nähdä Etelä-Karjalan museon Keisarillisia
lahjoja Pavlovskin palatsista näyttelyn, pääsin kokeilemaan pyörää myös
Linnoituksen mukulakivetyksellä ja poluilla – toimii.
Teeri ja Jousimies. |
Kulkee se brompton kiveykselläkin. |
Kotimatkaa varten pakkasin pyörän jälleen suojahuppuun ja vaikka täydessä junassa oli jo entuudestaan viisi pyörää, mahtui Brompton matkan ajaksi matkatavaralokerikkoon ja junien vaihdot sujuivat kantamalla.
Bromptonin satula pilkistää suojapussista. Taustalla kesäistä Lappeenrantaa. |
Viimeisellä junaetapilla Riihimäki-Hyvinkää oli Bromptoneista blogia pitänyt Ville Parkkinen (http://pienetpyorat.blogspot.fi/), jolta sain kysyttyä mieltäni askarruttaneita kysymyksiä:
Brompton
- valmistetaan Englannissa ja kehittäminen alkoi 1975
- on käyttökelpoinen ympäri vuoden, loskakelillä ja paksulla lumella saattaa tosin olla vaikeuksia, koska polkimet ovat matalalla
- saatavilla kolmivaihteisen lisäksi kuudellakin vaihteella
- ajoasentoon voi vaikuttaa erilaisilla ohjaustangoilla
- on mahdollista ottaa mukaan lentokoneeseen hyvin pakattuna lisämatkatavaran hinnalla
- saatavilla on monenlaisia lisävarusteita kuten eteen helposti kiinnitettäviä laukkuja ja tarakka
- on vaan hyvä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti