Hyvinkään kaupunginjohtaja Jyrki Mattila kokeilee sähköpyörää kolmen viikon ajan. Ensimmäinen viikko on nyt takana ja kaupunginjohtaja suosittelee sähköpyörän kokeilua. Riskit kannattaa kuitenkin tiedostaa: siihen voi jäädä koukkuun.
Sain viime maanantaina kokeilukäyttöön kuvassa näkyvän
sähköavusteisen polkupyörän. Se on todella polku
–pyörä, sillä meno edellyttää polkemista koko ajan. Sähkömoottori vain avustaa.
Pyörätuntuma pysyy ajaessa, missään vaiheessa ajo ei tunnu mopoilulta. Moottori
osaa auttaa ylämäissä, liikkeelle lähdöissä ja vastatuulessa. Avustaminen
loppuu, kun vauhtia on 25 km/h.
Hevosmäki ei puhalluttanut enää ollenkaan
![]() |
Sähköavusteinen polkupyörä on todella polku -pyörä, sitä pitää polkea. |
Oli taas mukava palata työmatkapyöräilyn maailmaan kolmen
vuoden tauon jälkeen. Minulla kertyy matkaa noin 9 km suuntaansa ja aikaa siihen
menee puolisen tuntia. Sähkövehkeellä matka taittuu 5-10 minuuttia nopeammin
tuulensuunnasta riippuen. Suorilla ja muuten vapaalla baanalla vauhti näyttää
olevan 25 km/h ja sähkömoottori tulee apuun ylämäissä ja liikennevaloista
lähdettäessä. Hyvinkääläisille tuttu Hevosmäki maaseutuopiston luona ei
puhalluttanut enää ollenkaan! Kyse ei ole
siitä, että kuskin kunto olisi parantunut.
Sähköpyörä painaa hieman normaalifillari enemmän
Kokeiltavana oleva pyörä on vakaa ja tukeva ajettava. Painoa
sillä on hiukan normaalifillaria enemmän, mutta avusteisena sillä ei ole
merkitystä. Jarrut toimivat hyvin. Ainoa miinuspuoli on ollut satulan tangon
kiristäjä, joka ei tahdo pitää satulaa oikeassa korkeudessa.
Yhtenä aamuna satoi oikein kunnolla. Kastuin ”läpimäräksi”.
Pyörä pelasi vedestä huolimatta moitteettomasti. Kuten kuvasta näkyy se kaipaa
nyt pesua.
![]() |
Pyörä sateen jälkeen - läpimärästä kaupunginjohtajasta meille ei ole kuvaa. |
Tähän voi jäädä koukkuun
Jo ensimmäisen viikon jälkeen voi sähköpyörää suositella
kokeiltavaksi. Ainoa riski on, että siihen voi jäädä koukkuun.
Mikä onkaan efillarin merkki ja malli? ;)
VastaaPoista