torstai 11. elokuuta 2016

Paljon toi kulkee?

Iina Penttinen kokeilee sähköpyörää. Pyörän elektroniikka elää välillä omaa elämäänsä, mutta pyöräily maistuu onneksi silti. 

”Paljon toi kulkee?” ”Ootkos lähdössä retkeilemään?” ”Makee pyörä!” Tällaisia keskustelunavauksia olen saanut tuntemattomilta tällä viikolla. Kyllä se pyörän ulkonäkö omaakin silmää miellyttää. Ja väri tietysti. Ulkonäköä enemmän arvostan pyörän ominaisuuksia. 


Tässä linkki liikenneviraston laatimasta esitteestä, josta voit tarkastella, mikä on sähköpyörä: http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf6/sahkopyora_03-2015_web.pdf

Akun saa ladattua yhden johdon avulla: toinen pää pistorasiaan ja toinen irrotettuun akkuun. Lataan akkua kerrallaan reilun kahden tunnin ajan. Akussa voisi olla jokin merkkivalo, joka ilmoittaa käyttäjälle, kun akku on ladattu täyteen.  Alle olen kuvannut ”ajotietokoneen” näyttöruudut kaikkien avusteisuuksien osalta.



Kevyimmän avun antaa ECO. TOUR ja SPORT ovat valittavina TURBOA ennen. Kuvasta näet, kuinka monta kilometriä on akun kesto kunkin avusteisuuden osalta. Lukemat ovat suuntaa-antavia, eivät tarkkoja.


Tasaisella maalla käytän yleensä ECO-, TOUR-  tai SPORT-toimintoa. Jos avusteisuus ei ole päällä lainkaan, polkeminen tuntuu paljon normaalipyörää raskaammalta. Ylämäissä TURBO-teho ja pieni vaihde alkavat naurattaa. Mäen huippu kuin imaisee polkijan luokseen kuin itsestään. Kerran olen törmännyt tilanteeseen, jossa en kehtaa käyttää TURBOA ohittaakseni 2-3 kertaa hitaampaa pyöräilijää ylämäessä.


Toisaalta arkiaamuisin töihin polkiessa tämä toiminto tuntuu luksukselta. Ei hiki. Ei kiire. Silti hyvä mieli: joka päivä olen pyöräillyt töihin.


Tämän viikon naurunaihe on ollut avusteisuus joka on jumittunut TURBO-teholle. Sitä ei saa vaihdettua edes vippaskonstein: akkua irrottamalla, 10 sekuntia käynnistysnappia pohjassa pitämällä… Maantiekiitäjänä edetään. Meep meep.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti