Iina Penttinen kokeili sähköpyörää.
Sähköpyörän kokeilu päättyi omalta osaltani. Listaan tähän kirjoitukseen näkemyksiäni sähköpyörän hyvistä ja huonoista puolista verrattuna tavalliseen pyörään. Lisäksi kirjaan ajotietokoneen tärkeät lukemat:
Kokeilujakson aikana poljin yhteensä noin 250 kilometriä. Ajoaikaa kertyi noin 13 tuntia. Keskinopeus oli noin 20km/tunti.
Hyvät puolet sähköpyörässä:
- Reittisuunnittelussa ei tarvitse ottaa huomioon maaston mäkisyyttä. Sähköpyörällä ajaessa ylämäki ei ole tasamaata vaativampi alusta, kun vaihtaa vaihdetta pienemmälle.
- Autolla ajoon verrattuna pyöräily on ekologinen vaihtoehto. Pyöräily ei tunnu raskaalta, etenee kevyesti paikasta toiseen samalla hengittäen raikasta ulkoilmaa. Fillaroinnin jälkeen tulee aina hyvä olo.
- Sähköpyörällä lähtö aamuisin tuntuu helpolta, ei ponnisteluja vaativalta urakalta. Ehkä juuri sen takia tulee normaalia enemmän pyöräiltyjä kilometrejä.
- Tulee lähdettyä pidemmillekin pyöräilyreissuille.
- Pyörä sopii kaiken ikäisille ja kokoisille. Erityisesti suosittelisin pyörää henkilöille, joiden on jostain syystä (esim. ikä, sairaus, kunto) vaikeaa pyöräillä tavallisella fillarilla.
Sähköpyörän heikot puolet:
- Toimintaepävarmuus pyörän sähköisissä laitteissa
- Sähköpyörällä ajo ei tuntunut (raskaalta) liikunnalta, sillä ajaminen oli hyvin kevyttä.
- Akku pitää muistaa ladata tietyin väliajoin.
- Tavarankuljetustilaa ei ole. Tavarat kulkevat repussa tai kasseissa tangolla kuljettaen.
- Kallis hinta
Iinan oma pyörä. |
Nyt on oma pyörä alla. Ja tuntuipa muuten raskaalta ajaa ensimmäinen matka kokeilujakson jälkeen. Huh, hiki! Tulen varmasti kaipaamaan sähköpyörää vielä jossain vaiheessa. Kiitos paljon kokeilumahdollisuudesta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti